#17
Kā sevi un citus pasargāt no toksiskas rīcības kolektīvā
Līga Bērziņa, uzvediba.lv spēļu izstrādātāja, pedagogs
Ne tikai bērni, arī pieaugušie ātri iemācās, ka uzvesties slikti ir ērti.
Par epizodi
Vai zini to sajūtu, kad negribas iet uz darbu, mācībām vai tikties ar radiem, jo tur kāds vai vairāki cilvēki tevi apceļ, nepieņem savā lokā, ignorē vai jebkādā slēptā vai atklātā veidā pazemo vai noniecina? Varbūt tas ir kāds no priekšniecības, kas, runājot ar vai par tevi, paceļ balsi, lieto nepatīkamus apzīmējumus vai izsmejošu attieksmi, ignorē tavas idejas vai vajadzības. Un tikpat labi tas var būt arī kāds no kolēģiem vai pat vesela cilvēku grupa. Vai arī – varbūt tu redzi, ka tā rīkojas ar kādu citu kolēģi vai tev svarīgu cilvēku?
Līga Bērziņa no uzvediba.lv lieliski orientējas un cilvēkus izglīto emocionālās vardarbības jautājumos dažādos kolektīvos – darba vietā, mācību iestādēs (bērnu dārzos, skolās) un arī citās attiecībās. Par Līgas darba praktisko vērtību es pirmo reizi uzzināju, kad kolektīvs, kuru viņa bija konsultējusi, spēja tikt galā ar ļoti spēcīgu varmāku grupu biznesa vidē. Līga ne tikai pati apmāca cilvēkus, kā atpazīt, ko darīt un kā sevi un citus pasargāt no emocionālās vardarbības, bet arī ir izveidojusi ļoti iedarbīgas spēles, ar kuru palīdzību gan lieli, gan mazi iemācās, kā nepieļaut pret sevi un citiem vērstu toksisku rīcību.
Es ļoti ceru uz tavu palīdzību, lai Līgas Bērziņas stāstītais par toksisku uzvedību aizsniegtu pēc iespējas vairāk cilvēku un kolektīvu. Līgas stāstītais palīdz ieraudzīt, kādu uzvedību un kādā veidā mums nav izdevīgi pieļaut ne savā, ne citu rīcībā gan tad, kad uzvedamies kā varmāka, gan esot upura lomā, gan arī tad, kad esam šādas uzvedības liecinieki. Saku tev paldies, ja šo sarunu iesaki noskatīties citiem cilvēkiem!
Mēs, cilvēki, esam bioķīmiskas būtnes un sociālajās struktūrās pārvietojamies un rīkojamies ārkārtīgi paredzami.
Sarunas pieturpunkti
2:35 Kā www.uzvediba.lv palīdz mainīt cilvēku uzvedību ar spēļošanu
5:20 Kā mainīt cilvēka uzvedību ar vizuālā atbalsta palīdzību
13:55 Kā izolēšanās no sabiedriskās dzīves darba vietā korelē ar informācijas vakuumu
15:00 Emocionālās vardarbības iespējamā definīcija un piemēri
18:35 Kādi ir primārie emocionālās vardarbības signāli
23:10 Kas ir šeipings un kā tas viltīgi dehumanizē varmākas upuri
27:00 Kāpēc ir svarīga spēja konfliktēt un izraisīt konfliktu
Kā auditorija ar savu uzvedību attaisno vai nodod varmāku
46:40 Kādi ir fiziskās vardarbības pozitīvie aspekti
48:50 Piemēri, kā varmākas upuri tiek sodīti ar sociālās izolācijas palīdzību
1:00:00 Vieni no svarīgākajiem jautājumiem, kurus uzdot vadītājam pašam sev, kad radusies sajūta, ka kaut kas nav kārtībā
1:01:36 Kas ir “Stresa un nomierināšanās aplis”, ar kuru bieži vien nodarbojas uzņēmumu darbinieki
1:03:00 Kā izskatās izvairīšanās uzvedība
1:05:55 Veids, kā noskaidrot, kuram kolektīvā ir lielākā ietekme
1:11:10 Treniņš, kādu ir izdevīgi iemācīties praktizēt, lai spētu par sevi pastāvēt emocionālās vardarbības situācijās
1:13:40 Kādās problēmsituācijās ir lietderīgi pielietot spēles un spēļošanu
1:18:06 Aicinājums un padoms “glābējiem”
1:19:35 Kas ir četru veidu komunikācija?
1:22:00 Kādā veidā varmāka spēj reorganizēt organizācijas hierarhiju