#124

Par spēju mācīties jebkurā vecumā

Dr. Sandra Vestermane, ārste neiroloģe, kognitīvo zinātņu maģistre

Smadzenes nevar nemācīties.

Par epizodi

Krietna daļa no mums dzīvos ilgāk, nekā vairums cilvēku iepriekšējās paaudzēs. Mūsu spēja mācīties un sapratne par to, kā mācīties iedarbīgi, tiešā veidā ietekmēs mūsu dzīves kvalitāti – ko strādājam, cik pelnām, kādas iespējas gūstam, ar kādiem cilvēkiem pavadām laiku, cik veseli un laimīgi esam. Manuprāt, lielisks cilvēks, ar kuru runāt par spēju mācīties un rūpēm par savu smadzeņu veselīgumu, ir Dr. Sandra Vestermane– ārste neiroloģe un kognitīvo neirozinātņu maģistre, mediķe jau n-tajā paaudzē. Viņa gan ārstē cilvēku, gan vada interesantas lekcijas, par kurām iesaku jautāt dakterei, jo vismaz daļu no tām vēl var iegādāties.

“Meitiņ, mācīties vajag visu mūžu,” man pirms gadiem trīsdesmit pieciem teica mana vecmamma, kad kāpām ārā no autobusa pēc sarunas par to, ko viņa, lielas slimnīcas virsmāsa, bija jaunu iemācījusies biškopības kursos. Gadus piecpadsmit vēlāk es devos uz meditācijas semināru. Kopā ar vecmammu. Un vēl pēc padsmit gadiem mēs joprojām runājām par to, ko jaunu viņa bija iemācījusies nesenākajos kursos, ko toreiz apmeklēja. Izvēle regulāri mācīties, ir vērtīga mācība, par kuru visu mūžu būšu vecmammai pateicīga.

Atkarībā, cik ātri izsīkst mūsu dopamīns, tas nosaka mūsu vēlmi mācīties kaut ko jaunu.

Sarunas pieturpunkti

3:08 Vai cilvēkam paliekot vecākam, ir grūtāk iemācīties jaunas lietas

11:06 Kā motivācija un emocionālais fons ietekmē spēju apgūt ko jaunu

20:44 Kas var būt par iemeslu, ja bērnam/pusaudzim parādās mācīšanās grūtības

23:34 Kādas ir tendences un prognozes saistībā ar darba tirgu, vadoties pēc neirobioloģijas profesionāļiem

32:34 Galvenie faktori, kas palīdz, kad vēlamies kaut ko iemācīties

38:06 Kādēļ cilvēkiem ir dabiska tieksme pēc pārmaiņām un attīstības

43:04 Kā saglabāt smadzeņu “jaunību”

45:28 Par salīdzināšanos, kas veicina vai bremzē progresu

53:32 Kāpēc ir svarīgi atpazīt un ārstēt depresiju

56:37 Kas ir maladaptīvā mācīšanās

1:03:01 Kā stress un bailes ietekmē spēju atcerēties jaunu informāciju

1:16:06 Kā mēs, paši to nemanot, iedarbojamies uz savu dopamīna bāzes līmeni, un kā tas ietekmē mācīšanos

Sarunā pieminētā informācija