#22
Kā konstruktīvi komunicēt un kā prasmīgāk pieņemt lēmumus
Edmunds Apsalons, starppersonu komunikācijas eksperts
Kritiskā domāšana ir spēja kritiski paskatīties pašam uz savu viedokli.
Par epizodi
Edmunds Apsalons ir starppersonu komunikācijas eksperts ar doktora grādu filozofijā un disertāciju loģikā. Viņš uzņēmumiem, organizācijām un to vadītājiem māca, kā komunicēt tā, lai sasniegtu cilvēkiem vajadzīgos rezultātus. Edmunda stāstīto esmu sev izkonspektējusi uz 8 lapām un regulāri tajās ieskatos, jo:
tās visas ir lietas, kas katru dienu uzlabo manas dzīves kvalitāti. Sirsnīgs ieteikums – kad klausīsies Edmunda stāstīto – turi pa rokai pierakstus, jo tad uzzināto praktiski izmantosi jau tajā pašā dienā un problēmu skaits vai nepatīkamība dzīvē un galvā sāks samazināties. Pārbaudīts uz savas ādas.
Lēmuma kvalitāti nosaka tas, cik daudz un dažādas alternatīvas mēs esam izskatījuši, taču kvalitatīvs lēmums vēl nenozīmē, ka tas ir pareizs lēmums.
Sarunas pieturpunkti
3:26 Kas ir un kas nav konstruktīva komunikācija, un kā tā ir saistīta ar mūsu domāšanu.
12:15 Ar ko atšķiras dialogs no diskusijas, kādi ir to mērķi un uzstādījumi.
16:19 Jēdziena “divoties” nozīme un vērtība.
17:27 Kā mūsu domāšana mūs ierobežo.
18:46 Kas patiesībā ir kritiskā domāšana un kā dīlot ar savu “iekšējo komandu”.
24:12 Kas ir domu kartēšana un kā to pielietot praksē.
32:22 Jautājumi, kurus ir izdevīgi sev uzdot, lai tiktu klāt pie tiem vērtīgajiem viedokļiem un domām, kurus pats no sevis esi veiksmīgi noslēpis.
33:46 Kāpēc mums tik ierastā vienkāršā bipolārā domāšana bieži vien izrādās nederīga vai pat kaitē.
37:41 Kā komanda var palīdzēt pieņemt kvalitatīvu lēmumu.
39:15 Kļūdas, ko visbiežāk pieļaujam komunikācijā.
48:40 Kā pareizi noformulēt jautājumu, ja nav skaidrs sarunas partnera nodoms.
51:00 Praktisks veids, kā ikdienā trenēt konstruktīvas komunikācijas spējas.
55:47 Ko būtu vērtīgi iemācīt bērniem par domāšanu un sakarībām.
1:05:33 Ieteikums uzņēmumu vadītājiem.