#182

Par digitālā satura šauro robežu no “būt informētam” līdz “būt pārinformētam”

Zanda Rubene, LU profesore

“Mēs viedierīcē ieskatāmies vidēji reizi četrās minūtēs.”

Par epizodi

Digitālo tehnoloģiju lietošanas ieradumi ikdienā mums ne tikai dod vērtīgas iespējas, bet arī rada riskus, kas negatīvi ietekmē mūsu attiecības, komunikācijas spējas un to, kā jūtamies. Šie riski attiecas gan uz pieaugušajiem, gan bērniem, reizēm līdz pat bezspēcības sajūtai. Latvijas Universitātes (LU) profesorei Zandai Rubenei jautāju, ko varam darīt, lai savā dzīvē saprātīgāk integrētu viedierīču lietošanu, nevis riskanti pakārtotu savu dzīvi viedierīcēm.

Zanda Rubene ir izglītības zinātņu profesore, LU Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes prodekāne un vadošā pētniece zinātnes jautājumos. Viņa ir sarakstījusi grāmatu “Digitālā bērnība”, par digitālā laikmeta ietekmi uz bērnību un sabiedrību kopumā. Jautājums, ko grāmata cenšas atbildēt, ir, kā iespējams dzīvot skaistu un jēgpilnu dzīvi arī digitālā laikmetā.

Vislabāk var pārdot bailes.

Sarunas pieturpunkti

3:06 “Diriģēt” trīsdesmit četrus doktorantus. Kas šobrīd tiek pētīts izglītības zinātnēs

6:05 Pieredze, kāda cilvēcei nav bijusi. Kas ir noticis ar mūsu atpūtu digitalizācijas laikmetā

10:50 Kas ir FOMO (Fear Of Missing Out) un jaunais “trends” JOMO (Joy Of Missing Out)

12:24 Ko nozīmē jēdziens tehnoference, kur to sadzīvē var novērot un kā tā ietekmē cilvēku savstarpējās attiecības

15:34 Kādu kaiti nodara bezjēdzīga tehnoloģiju izmantošana

24:55 “Mēs nevaram regulēt informatīvo plūsmu, kas gāžas pār mūsu galvu, bet mēs varam regulēt savus paradumus”

30:13 Kā izkļūt no apburtā loka, lai tehnoloģiju izmantošanas vietā atgrieztos sarunāšanās

37:11 Ko rāda pētījumi – kā pēdējā laikā ir mainījušies cilvēku savstarpējās komunikācijas paradumi

41:23 Pēc kādiem kritērijiem cilvēki izvēlas savas profila bildes sociālajos medijos un ko pēc tām par viņiem var spriest

56:23 Kā orientēties un izšķirot, kādu informāciju patērēt digitālajā vidē

1:06:52 Šaurā robeža starp “būt informētam” un “būt pārinformētam”

1:09:52 Kuras ir tās situācijas, kad kritiskā domāšana nepalīdz

1:20:30 Piemēri, kā mediju saturs manipulē ar cilvēkiem

1:28:19 Kritiskā domāšana pret maģisko domāšanu

1:34:57 “Domāju, ka vecāki uz mani dusmosies” – Zandas Rubenes jaunā grāmata “Digitālā bērnība”

1:37:03 Eiropas politiskās vēsmas un paradumi digitālā satura ierobežošanā bērniem

1:49:03 Ieteikumi, kā ģimenē iedibināt veselīgākas attiecības ar viedierīcēm, sākot jau no mazu bērnu vecuma

1:55:00 “Vieglāk ir noteikumus izvirzīt, kamēr bērni ir mazi. Ja bērni ir pusaudži, tad noteikumi ir jāveido kopā”

Sarunā pieminētā informācija